Mag je werknemers bellen tijdens verlofperiodes?
Tijdens de feestdagen nemen veel werknemers welverdiende rust. Maar wat als een klant dringend belt of als een probleem opduikt dat enkel een afwezige collega kan oplossen? Mag je dan als werkgever bellen tijdens het verlof? We zetten de regels op een rijtje.
Telefonisch contact tijdens het kerstverlof
In principe wordt de arbeidsovereenkomst tijdens de vakantie tijdelijk opgeschort. Je medewerker is dus niet verplicht om mails of telefoons te beantwoorden en mag werkgerelateerde zaken gerust links laten liggen. Of anders gezegd: als werkgever mag je wel bellen, maar je werknemer heeft het volste recht om niet op te nemen of te reageren. Werken tijdens het kerstverlof is dus niet afdwingbaar, ook niet 'even snel tussendoor'.
Daarom is het belangrijk om tijdig alternatieven te voorzien om je klanten op te vangen tijdens de afwezigheid van vaste medewerkers.
Bereikbaarheid tijdens verlof: organiseer tijdig je telefonische permanentie
Een warme kerstperiode voor je klanten begint bij duidelijke communicatie en goede bereikbaarheid. Er zijn twee manieren om dat te organiseren:
- Interne permanentieregeling waarbij collega’s elkaar beurtelings vervangen
- Extern contactcenter dat je klanten professioneel te woord staat
Zeker bij kmo’s is het niet altijd haalbaar om intern voldoende capaciteit vrij te maken. In dat geval is het verstandig om de telefoonpermanentie uit te besteden.
Wat kan een contactcenter doen tijdens het kerstverlof?
Een professioneel contactcenter zoals Axon zorgt voor continuïteit, zonder dat klanten merken dat medewerkers afwezig zijn. Onze contactmedewerkers nemen de telefoon op in naam van je bedrijf, volgen een vooraf besproken script en zorgen voor een professionele klantenervaring.
Ze kunnen onder andere:
- oproepen aannemen,
- afspraken en reservaties inplannen,
- FAQ’s beantwoorden of mails opvolgen als tijdelijke helpdesk,
- de klantentevredenheid hoog houden met een persoonlijke aanpak.
Zonder stress het kerstverlof in? Axon regelt het
Wil je je bereikbaarheid verzekeren tijdens de eindejaarsperiode zonder dat je medewerkers moeten inspringen tijdens hun vakantie? Axon staat voor je klaar met flexibele oplossingen op maat. We nemen je telefonie tijdelijk over, zorgen voor een professionele aanpak en versterken de klantentevredenheid in een periode die voor veel mensen extra gevoelig is.
Klaar voor een kerstvakantie zonder stress en met tevreden klanten?