Hoe tevreden zijn jouw klanten?

Mails versturen, telefoons beantwoorden, data verzamelen en interpreteren … De dagelijkse werking van je onderneming vraagt heel wat tijd en moeite. De tevredenheid van je klanten bevragen staat dan vaak ook niet bovenaan je prioriteitenlijst. Toch is het van belang om af en toe te peilen naar wat je klanten denken om richting te geven aan de toekomst van je bedrijf. Hoe pak je zo’n bevraging goed aan?

Welke vragen stel je jouw klanten?

Een gouden raad voor een goed onderzoek naar de tevredenheid van je klanten: hou het kort en bondig. Niemand zit te wachten op een ellenlange vragenlijst of een erg uitgebreid telefoongesprek. Met jouw vragen wil je immers te weten komen wat je klanten écht van je denken. Hieronder vind je alvast enkele goede vragen om te peilen naar hun tevredenheid.

  • Wat vind je positief aan de samenwerking met ons bedrijf?
  • Wat zouden we beter kunnen doen?
  • Zou je onze onderneming aanbevelen bij anderen?

Aan de hand van dergelijke vragen krijg je een duidelijk beeld van hoe je klant zicht voelt bij de samenwerking. En dat geeft jou de mogelijkheid om concrete verbeterpunten op te stellen en daar acties aan te koppelen.

Ga aan de slag met feedback

Wanneer je je klanten bevraagt, zal je zowel positieve als negatieve feedback krijgen. Het is erg belangrijk om niet alleen de negatieve feedback aan je medewerkers door te spelen. Als zij horen wat de klanten wél aangenaam vinden aan de samenwerking, kunnen zij daar blijvend op inzetten, terwijl ze ook de verbeterpunten onder handen nemen. Stel dat je een bevraging doet en daaruit blijkt dat de meeste klanten erg tevreden zijn over de professionele manier waarop jouw onderneming handelt. Telefoons en mails worden snel en correct behandeld, je klanten voelen zich begrepen en appreciëren het feit dat je actief met hen meedenkt. Maar daarnaast merk je ook dat sommige klanten het moeilijk vinden om een gezicht te koppelen aan jouw diensten. Met dergelijke feedback kan je meteen aan de slag: plan bezoeken in om je klanten meer face to face te begeleiden en speel de alle verkregen info ook door aan je medewerkers.

Axon helpt je om je klanten te bevragen

Je klanten bevragen is essentieel om ervoor te zorgen dat je bedrijf in de goede richting blijft evolueren. Een bevraging en vooral de verwerking van de antwoorden, vraagt wel wat tijd. Axon staat je graag bij om je klanten efficiënt te bevragen, zodat jij meteen met de werkpunten aan de slag kan: neem vrijblijvend contact met ons op en we helpen je snel verder.