Zijn de gegevens van mijn klanten veilig bij een contactcenter?

Phishingmails, sms-berichten van cybercriminelen en gehackte bedrijfssystemen zijn vandaag schering en inslag. Onze medewerkers, maar ook wijzelf komen er veel te vaak mee in aanraking. Net daarom is het belangrijk dat bedrijven de nodige systemen voorzien om collega’s en klanten ervoor te behoeden. Want zelfs zij kunnen het slachtoffer worden van cybercriminaliteit. De privacy van jouw klanten moet dan ook op elk moment gewaarborgd worden. Maar zijn de gegevens van jouw klanten wel veilig als je een contactcenter inschakelt? In deze blog lees je er meer over.

Contactcenters beschikken over veel gevoelige informatie

Telefoonnummers, namen, betalingsinformatie, e-mailadressen, rijksregisternummers: deze gegevens klinken dagelijks door de hoorns van contactmedewerkers. Worden er gegevens uitgewisseld? Dan noteert een contactmedewerker de gegeven informatie in een online systeem zodat de klant op een vrij moment zijn beller kan terugbellen. Wanneer deze gevoelige informatie op een of andere manier vrijgegeven wordt, schaad je het vertrouwen van jouw klant, waardoor ze hoogstwaarschijnlijk voor iemand anders zullen kiezen. En niet enkel die financiële gevolgen, maar eveneens de reputatie van jouw bedrijf wordt op straat gegooid. Datalekken voorkomen is dan ook een pak beter dan ze genezen.

Een diepgaande privacyregelgeving

Welke data wordt er opgeslagen, wat wordt ermee gedaan en wie kan de data allemaal zien? Sinds enkele jaren moet elk bedrijf de GDPR-wetgeving volgen. Een contactcenter dus ook. Axon verzamelt enkel gegevens die we ontvangen van de klant en opdrachtgever, maar ook gegevens die we van de zakenrelatie van onze klanten verkrijgen. We slaan daarbij enkel gegevens op die absoluut noodzakelijk zijn voor het correct en efficiënt uitvoeren van het contract dat wij met onze klanten afsluiten. Wanneer wij uitgaand contact hebben met jouw klanten, gebruiken we enkel goedgekeurde contactlijsten waarvan we alle niet-relevante informatie verwijderen. Op die manier beschikken wij enkel over de gegevens die wij nodig hebben om ons beroep te kunnen uitvoeren. Meer inzage in onze privacyregelgeving krijgt u hier.

Wij werken in jouw platform

Gebruik jij een specifiek CRM-systeem waarin je alle klantengegevens opslaat? Geen enkel probleem voor ons! Wanneer je ons inschakelt voor permanentie of telemarketing noteren we alle gegevens in jouw eigen systeem. Als dat goed beveiligd is, zijn jouw klantgegevens veilig.

Inzicht op de bewaarde gegevens

Zolang onze contactmedewerkers het nodig achten voor de correcte uitvoering van het contract, slaan wij de verzamelde data op in onze eigen beveiligde systemen. Uiteraard kan u alle gegevens die wij bijhouden, op elk moment inkijken, aanpassen of verwijderen.

Piekfijne beveiliging

Natuurlijk zijn alle gegevens die bij ons binnenkomen, veilig. We beschermen alle informatie die doorgebeld wordt en beschikken over hoogwaardige tools en beveiligde servers om de privacy van jouw klanten te garanderen. Maar hackers worden slimmer en omzeilen steeds vaker de getroffen maatregelen. Wanneer er toch een datalek zou opduiken, verplichten wij ons ertoe om binnen de 72 uur het datalek te melden, tenzij we kunnen aantonen dat er geen enkel risico is voor de verzamelde persoonsgegevens. Want dan zijn ook de gegevens van jouw klanten, veilig.

Wens je meer inzicht over onze beveiligings- en privacymaatregelen?

Wij geven je graag meer informatie over onze manier van werken tijdens een vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Ik neem graag contact op met jullie